Juridische aspecten bij het inrichten van een meldpunt niet acute zorg / E. Schreuders / januari 2021

Behoort bij de handreiking: “Meldpunten niet-acuut. Handvatten voor Gegevensverwerking” oorspronkelijke datum aug 2020, aangevuld in jan 2021. Dit document is ook aan deze publicatie gekoppeld zodat je beide documenten kunt downloaden.
In dit document gaat het over de juridische aspecten bij het verwerken van persoonsgegevens bij het uitvoeren door meldpunten van hun taken en werkzaamheden. De vijf juridische aspecten die aan de orde komen zijn:
1. de juridische basis om meldpunten niet acute zorg op te richten voor zover deze basis nodig is om persoonsgegevens te kunnen verwerken;
2. de juridische aspecten bij gegevensverwerking door meldpunten niet acute zorg. Hierbij gaat het om:
- het vastleggen van gegevens. Dit start bij het ontvangen van een melding;
- het verzamelen van aanvullende informatie (lees: het vragen om informatie) voor het behandelen van een melding ten behoeve van triage en het bepalen van de vervolgactie. Hierbij worden door het meldpunt persoonsgegevens verstrekt in het kader van een vraag om informatie ten behoeve van de werkzaamheden van het meldpunt. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het door het meldpunt bij het stellen van een vraag verstrekken van persoonsgegevens aan:
- de melder;
- de persoon over wie de melding gaat;
- andere meldpunten of loketten (partijen) waar de melding inhoudelijk bezien thuishoort;
- overleg met andere meldpunten niet acute zorg;
- diverse partijen, waaronder partijen die bijvoorbeeld al zorg of hulp verlenen of toegekend hebben of partijen die zorg of hulp aan kunnen gaan bieden of toe kunnen gaan kennen;
- het verstrekken van gegevens door meldpunten aan:
- partij(en) die de casus verder behandelen en bijvoorbeeld zorg- en hulp gaan toewijzen of verlenen (het verstrekken van gegevens voor de vervolgacties);
- de melder om deze te informeren over de opvolging van de melding.
3. het verstrekken van persoonsgegevens aan meldpunten bij een melding en als antwoord op een informatievraag van het meldpunt;
4. het vereiste van noodzaak en dat enkel noodzakelijke gegevens verwerkt mogen worden;
5. De informatieplicht van de AVG.